Tuesday, March 22, 2016

Pin It

Widgets

Melakukan 3 Hal Ini Bila Bayi Sering Kentut

Melakukan 3 Hal Ini Bila Bayi Sering Kentut

Suatu hal yang wajar jika bayi sering kentut. Bayi boleh buang gas kira-kira 13-21 kali. Hal ini tergolong normal kerana bayi sering kali menelan udara secara tidak sengaja, misalnya ketika menangis, ketika menyusu dari ibunya, atau saat mengedot. Udara yang tertelan ini akan terkumpul di perut. Kerana penumpukan ini, tubuh perlu mengurangkannya dan secara semulajadi akan dikeluarkan melalui sendawa atau kentut.

Tanda-tanda kentut bayimu dianggap normal adalah ketika si Kecil umumnya bahagia dan tidak cerewet atau hanya kekecohan selama beberapa saat ketika sedang kentut, menurut seorang doktor pakar kanak-kanak. Bahkan, bila wajah anakmu memerah saat kentut, bukan bererti bahawa dia sedang terganggu. Pada dasarnya, kamu tidak perlu bimbang bila bayimu ceria dan tidak tertekan semasa episod kentut-kentutnya.



Selain kentut, berikut adalah beberapa keadaan yang boleh dijadikan petanda adanya udara tambahan yang terperangkap di dalam perut bayi.
Menjadi cerewet.

Kembung.
Perut bayi terasa keras.
Bersendawa.
Menangis.
Mengalami kekejangan.
Gas yang terperangkap di dalam perut bayi itu nantinya akan berkurang seiring penghadaman tumbuh sempurna. Sementara itu, lakukan hal-hal ini untuk membantu bayimu menjadi lebih selesa.

Bantu bayi untuk bersendawa. Caranya, gendong bayi di atas pangkuanmu dan letakkan salah satu tanganmu di bawah dagunya untuk menyokong kepala anakmu, atau, gendong si kecil dalam posisi badannya tegak dengan kepalanya berada di atas bahumu. Lalu gosok atau tepuk lembut punggung bayi. Bila tidak muncul sendawa, baringkan bayi dalam posisi terlentang selama beberapa minit. Disyorkan untuk dilakukan beberapa kali supaya bayi merasa lega sepenuhnya.

Sendawa adalah proses mengeluarkan gas dari perut melalui mulut. Menumpuknya gas di dalam perut atau distensi perut menyebabkan ketidakselesaan. Sendawa boleh menjadi satu cara mengusir gas tersebut dan mengurangkan ketidakselesaan pada perut. Pada bayi, bersendawa perlu dilakukan selepas menyusukan atau mengedot untuk membuang udara yang tidak sengaja masuk melalui mulut ketika dia menelan susu.

Pastikan penyusuan dengan kedudukan yang betul. Letakkan kepala bayi lebih tinggi dari perutnya ketika dia menyusu dari dada ibunya atau dari botol susu. Dengan demikian, susu boleh turun ke bahagian bawah perut dan udara yang tidak sengaja tertelan boleh naik, menurut seorang doktor pakar kanak-kanak. Kedudukan ini juga membolehkan mereka untuk lebih mudah bersendawa. Anda juga boleh menggunakan bantal untuk menyokong kedudukan bayi dan membantunya untuk merasa nyaman.

Selain itu, bila bayimu menggunakan dot atau botol susu, pastikan posisi botol condong ke atas sehingga tidak ada udara yang terperangkap di dot.
Urut lembut bayimu pada kakinya secara bolak-balik, lalu teruskan dengan mengurut belakangnya. Jangan lupa untuk mengurut bahagian perutnya juga pelan-pelan. Memandikan si kecil dengan air hangat juga boleh membantu mengusir gas.
Walau umumnya bukan sesuatu yang berbahaya, pada sebahagian kecil kes, gas yang terperangkap pada perut bayi memerlukan pemeriksaan dan pengendalian lebih lanjut. Oleh kerana itu jangan anggap remeh gas pada bayi, terutama bila disertai gejala berikut.

Demam. 

Segera dapatkan pemeriksaan bayimu bila suhu badannya mencapai 38 ° Celsius atau lebih, terutama bila bayimu berusia di bawah tiga bulan.
Sangat cerewet dan tidak boleh didiamkan. Berbeza jika bayi kelihatan ceria, mungkin tidak ada yang perlu dikhawatirkan walaupun dia sering kentut.
Tidak buang air besar, atau tinjanya disertai darah, serta muntah.
Bila bayimu mengalami gejala-gejala tersebut, boleh jadi ada masalah pencernaan yang serius. Segera dapatkan pemeriksaan dia ke doktor.

Note:

Dengan Bio Spektra ini bayi kamu juga dapat dimakan juga dengan cara membuka capsul dan dicampurkan dengan susu atau madu. Kerana BIoSpektra tidak mengandungi bahan kimia dan selamat dimakan oleh semuaperingkat umur. Pastikan anak anda dan anda meningkatkan imuniti ke tahap yang optimum supaya anda tidak mudah dijangkiti penyakit.



No comments:

Post a Comment