Monday, February 10, 2014

Pin It

Widgets

Misteri! Tasik berisi 500 tengkorak di India


 Tasik Skeleton yang berisi 500 tengkorak (travelet.com)

Uttarakhand - Di dunia , banyak sekali destinasi yang sangat terkenal dengan misterinya . Begitu juga dengan Tasik Skeleton di Uttarakhand , India . Tasik ini terkenal dengan penemuan 500 tengkorak yang begitu misteri .

Pada tahun 1942 , seorang penjaga hutan di Uttarakhand , India menemukan perkara yang sangat misteri di Tasik Skeleton . Tasik ini berada pada ketinggian 16,000 mdpl . Lembah kecil ini mempunyai air yang berasal dari cairan ais Pergunungan Himalaya , seperti yang dilihat dari laman web rasmi Tasik Skeleton , Rabu ( 15/1/2013 ) .

Saat air masih membeku , tasik ini memang kelihatan biasa - biasa sahaja . Tapi setelah ais mula cair , terlihat sesuatu yang sangat aneh . Ada banyak tengkorak di tasik ini . Jumlahnya tidak main - main , ada kira-kira 500 tengkorak .
 Tengkorak yang ditemukan di Tasik Skeleton (travelet.com)
Saat ditemui , tengkorak tersebut kelihatan berantakan . Ada yang di tengah , di dasar , dan di tepi tasik . Banyak orang yang beranggapan bahawa telah berlaku pembunuhan beramai-ramai di sini .

Andaian lain kemudian muncul , bahawa tengkorak tersebut adalah para tentera Jepun yang meninggal kerana ingin menyusup ke wilayah India . Lalu Inggeris menugaskan pasukan untuk menginvestigasikan kebenaran dan asal - usul tengkorak tersebut . Para saintis mengatakan , tulang , daging , dan rambut yang masih melekat di tengkorak menandakan bahawa tengkorak tersebut bukanlah para tentera Jepun yang meninggal .

Bertahun - tahun , banyak orang yang bertanya - tanya tentang misteri tengkorak tersebut termasuk para traveler . Tapi kemudian , titik terang mula kelihatan setelah pada tahun 2004 para saintis datang untuk meneliti .
 Banyak pendaki yang mengunjungi tasik ini (roopkund.com)
Ternyata , 500 tengkorak tersebut ada 2 jenis . Hal itu dibuktikan dari ujian DNA yang dilakukan para saintis . Jenis yang pertama adalah manusia dengan badan yang cukup tinggi yang diketahui mereka adalah para traveler yang ingin berziarah ke India melalui laluan Himalaya . Jenis yang kedua adalah warga tempatan , terlihat dari bentuk tubuhnya yang tidak terlalu tinggi .

Anehnya , semua tengkorak yang ditemui ternyata mati dengan cara yang sama . Ada luka bekas pukulan di kepala dan bahu mereka . Luka tersebut bukan dari senjata , tapi dari sesuatu yang berbentuk bulat . Lalu , apakah mereka dibunuh oleh sekumpulan orang ?
 Kawasan ini sering dijadikan sebagai kem para pendaki (roopkund.com)
Jawapannya adalah tidak . Sebenarnya , mereka mati kerana ditimpa bola ais . Secara mengejutkan , bola - bola ais bersaiz besar bergolek dari puncak gunung . Traveler dan penduduk asal di Tasik Skeleton kemudian menyelamatkan diri mereka di lembah ini . Kerana tidak adanya penghalang , akhirnya mereka tertimbus hidup - hidup di sini . Hiii !

Tetapi , kisah seram tersebut ternyata tidak menyurutkan para traveler untuk datang kembali . Selain kerana misterinya , Tasik Skeleton juga menjadi tempat kegemaran pelancong yang ingin mendaki gunung di kawasan Uttarakhand . Kawasan ini dikenali mempunyai pemandangan yang indah . Di beberapa tempat juga terdapat salji abadi . Anda berani ?

Sumber: travel.detik.com

No comments:

Post a Comment