Tuesday, August 31, 2010

Pin It

Widgets

Doktor boleh dikompaun RM500


KUALA LUMPUR: Doktor yang tidak melaporkan kes denggi atau kes disyaki denggi dalam tempoh yang ditetapkan akan dikenakan tindakan kompaun dengan nilai maksimum RM500, sebagai satu langkah proaktif yang diambil Kementerian Kesihatan bagi menangani peningkatan kes demam denggi yang semakin membimbangkan.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican, berkata langkah itu diambil berikutan pihaknya memandang serius peningkatan kes demam denggi sehingga enam peratus selain kematian sebanyak 42 peratus yang dicatatkan pada tahun ini berbanding tahun sebelumnya.


Sehubungan itu, katanya, satu Mesyuarat Khas Denggi diadakan pada 12 Ogos lalu dengan dihadiri Pengarah dan Timbalan Pengarah Kesihatan Negeri, Pakar Kesihatan Awam dan Klinikal dari seluruh negara, bagi membincangkan langkah membendung peningkatan kes dan kematian demam denggi di samping mempertingkatkan aktiviti pencegahan serta kawalan sedia ada.


Menurutnya, selain langkah mengenakan kompaun kepada doktor yang gagal melaporkan kes dalam tempoh ditetapkan, pemilik premis yang didapati membiak aedes juga akan dikenakan kompaun dalam jumlah sama.


“Antara langkah lain adalah pelaksanaan Program Komunikasi Perubahan Tingkah Laku (Combi) bagi mencegah denggi akan dipertingkatkan dengan tambahan 1,000 kawasan baru di seluruh negara bagi mempertingkatkan pembabitan ketua dan masyarakat setempat dalam aktiviti pencegahan denggi.


“Kami juga akan mempertingkatkan pengetahuan dan kebolehan pengamal perubatan sama ada di klinik swasta atau kerajaan untuk mengenal pasti tanda amaran denggi,” katanya menerusi satu kenyataan.

Dr Mohd Ismail berkata, pihaknya juga akan memastikan semua klinik swasta dan kerajaan terutama di kawasan ‘panas’ dimaklumkan mengenai situasi semasa dan kematian denggi yang mana sistem laporan kes denggi dipermudahkan dengan menggunakan khidmat pesanan ringkas (SMS) iaitu Infoblast, yang mana kaedah itu sudah pun dilaksanakan di beberapa klinik di Daerah Petaling.


Katanya, semua kes kematian denggi akan disiasat dan tindakan penambah baik dibuat dalam tempoh seminggu oleh pegawai terbabit. “Selain itu, kami juga akan mempertingkatkan pengiklanan dan promosi Kempen Anti Denggi pada semua kenderaan Jabatan Kesihatan dengan memasang pelekat atau seumpamanya dengan tujuan meningkatkan kesedaran masyarakat mengenai demam denggi,” katanya.

Sumber:hmetro

*** Adakah ini satu penyelesaian untuk denggi? Mengenakan kompaun terhadap doctor-doctor? Mencegah denggi lebih baik dari pada merawat kerana apabila sesorang kena denggi peluang 50 -50. Jika Produk Mas Ayu boleh masuk ke klinik dan hospital pesakit denggi akan berkurangan dan kematian akibat denggi juga akan berkurangan. Ini adala fakta, denganMas Ayu peluang untuk denggi untuk terus hidup adalah 24 - 48 jam, kerana dengan kajian 8 tahun produk Mas Ayu sungguh berkesan. Termasuk pesakit HIV. Mari kawan kawan sebarkanlah berita ini. Sekian

No comments:

Post a Comment